Anti-stress foods

Je kunt het steeds vaker zien: met koffie en boterham in de hand vlug de trein in en make-up sessies die door tijdgebrek onderweg afgerond moeten worden. Een recent onderzoek van de Harvard School of Public Health heeft aangetoond dat dagelijkse stress je gezondheid negatief kan beïnvloeden en dat mensen met een slechte gezondheid vatbaarder zijn voor gevoelens van stress. Stress kan leiden tot het onnodig eten van ongezonde producten en het vergeten van bewuste keuzes maken. Zo’n vette hap is nu misschien lekker en snel, maar kan op den duur overgewicht veroorzaken als je er een gewoonte van maakt. Dat heeft op den duur weer gevolgen voor de gezondheid van het hart. Een gezond dieet kan het lichaam op verschillende manieren wapenen tegen de gevolgen van stress.

Spirulina

De link tussen chronische stress en een hoge bloeddruk is nog niet helemaal duidelijk, maar plotselinge gevoelens van stress pompt adrenaline en cortisol door je lichaam waardoor de bloeddruk omhoog gaat. Om ervoor te zorgen dat die bloeddruk hetzelfde blijft, kun je voeding proberen dat rijk is aan potassium. Spiruline is een product dat met twee theelepeltjes de hoeveelheid potassium in het lichaam flink kan verhogen waardoor de bloeddruk laag blijft. Het wordt in poeders en in capsules verkocht en het poeder kan toegevoegd worden aan soepen, sapjes, baksels en smoothies. Andere producten rijk aan potassium zijn avocado’s, bananen, bonen, edmame, melk, paddestoelen, spinazie en zoete aardappel.

Anchovis

Misschien niet je favoriete soort visje, maar als je moe bent al die zalm of tonijn om die gezonde omega-3 binnen te krijgen, kun je ansjovis gemakkelijk verwerken in sausjes of op een toastje met wat gedroogde tomaatjes. Omega-3 helpt tegen gevoelens van stress, omdat het je mentale gesteldheid positief beïnvloed.

Havermout

Met de stress komt vaak een verlangen naar ‘comfort food’ en havermout is de perfecte, gezonde versie van dit comfortfood. Het zit vol met koolhydraten die je lange tijd vol houden en je hersenen stimuleren serotonine aan te maken. Dit is een ‘feel good stofje’ dat net als omega-3 je humeur positief beïnvloed. Als dat nog niet genoeg is, draagt het eten van volgranen producten ook nog eens bij aan de gezondheid van het hart.

Oesters

Stress heeft een enorme invloed op het immuunsysteem. Om deze reden worden we vaak sneller ziek als we erg gestrest zijn. Zink is hierbij een heel belangrijk stofje om het immuunsysteem sterk te houden. Oesters, die rijk zijn aan dit stofje, worden daarom geprezen als een product dat je ondanks de gevoelens van stress gezond kan houden door het immuunsysteem een boost te geven.