Anti-stress foods

Je kunt het steeds vaker zien: met koffie en boterham in de hand vlug de trein in en make-up sessies die door tijdgebrek onderweg afgerond moeten worden. Een recent onderzoek van de Harvard School of Public Health heeft aangetoond dat dagelijkse stress je gezondheid negatief kan beïnvloeden en dat mensen met een slechte gezondheid vatbaarder zijn voor gevoelens van stress. Stress kan leiden tot het onnodig eten van ongezonde producten en het vergeten van bewuste keuzes maken. Zo’n vette hap is nu misschien lekker en snel, maar kan op den duur overgewicht veroorzaken als je er een gewoonte van maakt. Dat heeft op den duur weer gevolgen voor de gezondheid van het hart. Een gezond dieet kan het lichaam op verschillende manieren wapenen tegen de gevolgen van stress.

Spirulina

De link tussen chronische stress en een hoge bloeddruk is nog niet helemaal duidelijk, maar plotselinge gevoelens van stress pompt adrenaline en cortisol door je lichaam waardoor de bloeddruk omhoog gaat. Om ervoor te zorgen dat die bloeddruk hetzelfde blijft, kun je voeding proberen dat rijk is aan potassium. Spiruline is een product dat met twee theelepeltjes de hoeveelheid potassium in het lichaam flink kan verhogen waardoor de bloeddruk laag blijft. Het wordt in poeders en in capsules verkocht en het poeder kan toegevoegd worden aan soepen, sapjes, baksels en smoothies. Andere producten rijk aan potassium zijn avocado’s, bananen, bonen, edmame, melk, paddestoelen, spinazie en zoete aardappel.

Anchovis

Misschien niet je favoriete soort visje, maar als je moe bent al die zalm of tonijn om die gezonde omega-3 binnen te krijgen, kun je ansjovis gemakkelijk verwerken in sausjes of op een toastje met wat gedroogde tomaatjes. Omega-3 helpt tegen gevoelens van stress, omdat het je mentale gesteldheid positief beïnvloed.

Havermout

Met de stress komt vaak een verlangen naar ‘comfort food’ en havermout is de perfecte, gezonde versie van dit comfortfood. Het zit vol met koolhydraten die je lange tijd vol houden en je hersenen stimuleren serotonine aan te maken. Dit is een ‘feel good stofje’ dat net als omega-3 je humeur positief beïnvloed. Als dat nog niet genoeg is, draagt het eten van volgranen producten ook nog eens bij aan de gezondheid van het hart.

Oesters

Stress heeft een enorme invloed op het immuunsysteem. Om deze reden worden we vaak sneller ziek als we erg gestrest zijn. Zink is hierbij een heel belangrijk stofje om het immuunsysteem sterk te houden. Oesters, die rijk zijn aan dit stofje, worden daarom geprezen als een product dat je ondanks de gevoelens van stress gezond kan houden door het immuunsysteem een boost te geven.

Makkelijk je ren-sessies weer oppakken

Voldoende sporten is minstens zo belangrijk als een gezonde voeding om af te vallen. Heb je nou tijdens de feestdagen wat rensessies gemist? Of misschien heel veel? Neem dan kleine stapjes om weer helemaal terug in je routine te komen. Veel mensen zijn geneigd er gelijk weer hard tegenaan te gaan, maar als je conditie wat minder is na die pauze ontmoedigd dat je misschien. Begin dus klein en werk terug naar die mijlpaal van voor de feestdagen.

Tip 1. Bouw je conditie langzaam op

Begin een met wat cardio voordat je de buitenlucht in gaat. Probeer je spieren eens een goed halfuur per dag non-stop te trappen op de fiets om je conditie weer wat op te bouwen. Je zult merken dat het fietsen je steeds gemakkelijker af gaat.

Tip 2. Halfjes rennen

Als een afstand van 15 kilometer op de fiets je gemakkelijk af gaat, kun je beginnen met een kleine 3 kilometer per week. Rustig aan op je eigen tempo. Probeer vervolgens elke week de afstand te vergroten met 10 procent. Voeg ook steeds meer dagen toe aan je schema tot je weer helemaal terug bent op je oude level.

Tip 3. De eerste maand

Ren je eerste maand rustig aan en neem kleine stappen. Wissel je rensessies af met cardio oefeningen voor variatie.

5 Tips om van een opgeblazen gevoel af te komen

Soms komt het van een teveel aan lucht dat vastzit in je spijsverteringssysteem. Andere keren voelt het net of er een basketbal vastzit in je buik of dat het complete onderste gedeelte van je torso is volgelopen met water. Met andere woorden: het voelt vervelend en oncomfortabel. En hoewel het veelal na een paar uur weer weg gaat ben je bang dat je die jeans nooit meer dicht krijgt. In dit artikel lees je hoe je jezelf dit allemaal kan besparen door het veranderen van een aantal gewoonten die je gewoonlijk opblazen.

1. Je eet te snel!

Het leven gaat tegenwoordig in sneltreinvaart en bij gebrek aan tijd prop je al snel je maaltijd snel achter de kiezen. Waarschuwing: je eet niet alleen je lunch maar ook hoeveelheden lucht die gassen in je spijsvertering veroorzaken en van je buik een ballonnetje maken. Hiernaast zorgt het onzorgvuldig kauwen dat grote brokken eten door je maag moeten worden verwerkt. Plan daarom ten minste 20 minuten van je dag uit om even rustig te gaan zitten en te eten en het opgeblazen gevoel te vermijden.

2. Je lunch is een sandwich van de plaatselijke shop

Zelfs de meest gezonde sandwiches zitten al snel vol met sodium. Een onderzoek heeft aangetoond dat in de meeste sandwiches al snel 20% van je totale sodium inname per dag zit verwerkt. Een teveel aan zout kan ook het ballonnetje in je buik triggeren dus zorg ervoor dat je je eigen lunch meeneemt en je je sodium gehalte zelf in de hand kan houden.

3. Je drinkt graag door een rietje

Koffiedrankjes, fruit smoothies en groene drankjes worden tegenwoordig allemaal zo klaargemaakt dat het door een rietje en ‘on the go’ gedronken kan worden. Hoe handig die rietjes ook zijn, naast je drankje slurp je ook een grote hoeveelheid lucht naar binnen wat je een opgeblazen gevoel kan geven. Probeer dus, wanneer je kan, altijd zonder rietje te drinken.

4. Je kiest dieetproducten

Alle dieetversies van drankjes tot kauwgum bevatten een lage hoeveelheid calorieën. Echter, deze lage hoeveelheid calorieën komen met een prijs: dieetproducten zitten namelijk vol met kunstmatige zoetstoffen die bekend staan als triggers voor een opgeblazen gevoel. Deze stoffen blijven namelijk lange tijd in de maag hangen en worden ontzettend langzaam verteert. Probeer deze kunstmatige zoetmakers te vermijden om van dat opgeblazen gevoel af te komen.

5. Je eet je avondeten te laat

Als je je avondeten 1 of 2 uur voor je gaat slapen eet, kun je een rusteloze nacht verwachten met een opgeblazen gevoel. Als je gaat liggen, gaat je spijsvertering vrijwel niks meer doen en als je maag vervolgens nog met al dat eten zit, wordt het ontzettend langzaam afgebroken wat resulteert in een opgeblazen gevoel. Eet je avondeten zeker 3 tot 4 uur voordat je gaat slapen om dit gevoel te voorkomen. Als je geen keus hebt laat te eten, eet dan iets kleins zoals yoghurt en wat fruit en vul het de volgende dag aan met een flink ontbijt. Hier zal je lichaam alleen maar van profiteren gezien hij die energieboost kan gebruiken voor de dag die komt.

Verantwoorde (caloriearme) cocktails voor de feestdagen

Ben je tijdens de feestdagen op je tellen aan het letten met overeten? Heel goed! Maar als je van je diner toch iets feestelijks en speciaals wilt maken zonder de extra calorieën probeer dan deze feestelijke cocktails aan je gasten te serveren. Ze bevatten allemaal minder dan 200 calorieën! Netjes toch?

Rye’s Rain

Combineer 20ml Rey whiskey met 1,5 theelepel maple syrup, 40ml appelcider en het slap van een halve sinaasappel in de cocktailshaker en mix het goed voor je het in een martini glas schenkt. Garneer het met de schil van een sinaasappel.

Concord Martini

Vermeng 70ml druivensap met 30ml wodka, 30ml citroensap en een klein beetje peper in een cocktailshaker met wat ijs. Schud het en zeef het in een martiniglas.

Earl Grey Prosecco Sparkler

Vermeng in een sauspannetje ¼ kopje water met ¼ kopje suiker en een zakje Earl Grey totdat de suiker is opgelost. Doe 1,5 theelepel van het mengsel in een champagneglas en voeg 100ml prosecco toe en 60ml sap van een grapefruit. Serveer in een champagneglas met een takje rozemarijn als garnering.

Granaatappel mojito

Muddle 8 mintblaadjes met 20ml limoensap in een cocktailshaker. Voeg 100ml granaatappelsap en 20 ml witte rum toe en wat ijs. Schud het in de shaker en sijpel het over het ijs in een wijnglas. Vul het aan met club soda en een klein(!) scheutje donkere rum. Garneer het drankje met wat munt.